Jak naučit děti, že peníze nerostou na stromech? Finanční gramotnost pro děti jednoduše

Finanční gramotnost pro děti

Strejdo, co to používáš za plastovou kartičku při placení? Ptá se mě má neteř. Jak byste odpověděli vy? Jako člověk, kolem kterého se pohybuje spousty dětí mám pocit, že je nesmírně důležité ukázat našim ratolestem, kde se peníze berou a jak vznikají. Peníze se používají v každodenním životě a díky nim se najíme, oblečeme a máme střechu nad hlavou. Vzhledem k tomu, že je trend se papírových peněz zbavovat a nahradit je penězi plastovými, je finanční gramotnost pro děti důležitá.

Co si děti při nákupech myslí, když při placení pozorují kouzelnou plastovou kartičku či mobil, díky které si z obchodu odnášíme ovoce, zeleninu, pečivo a čokolády? Z pozorování dětí mnohdy vidím, že nemají tušení jak tato kouzla fungují a finanční gramotnost pro děti by jim mohla pomoci.

Otázka tedy zní, jak jim jednoduše vše vysvětlit, aby to pochopily a zároveň aby si odnesly správné finanční návyky? Jak dětem říct, že by je dobré investovat? Kolik a zda vůbec dávat dětem kapesné? Jak v dětech vychovávat nebojácného podnikatele? Pokud děti nenaučíme finanční gramotnosti, stane se to, že děti budou otroky peněz.

Finanční gramotnost pro děti

Finanční gramotnost pro děti aneb tři úhly pohledu

Poznal jsem několik výchovných metod. Představte si, že jdete nakupovat do malého obchůdku a dítě zakřičí: „Mami/tati tamtu hračku bych moc chtěla, prosím kup mi ji„! Jak se zachováte?

Finanční gramotnost pro děti má smysl a ukážeme si ji na odpovědi na výše položenou modelovou otázku. Můžete odpovědět několika způsoby:

  1. Víš, ale tato hračka je drahá a stojí hodně penízků, tu si nemůžeme dovolit.“
  2. „Dobře, tady máš peníze, kup si ji.“
  3. „Víš, můžeš si ji koupit sama z kapesného. Ovšem teď nemáš v prasátku dost peněz, musíš šetřit a chvilku počkat.“
  4. A co takhle si na hračku vydělat? Jde ti skvěle malování, co kdybys vytvořila 10 obrázku, obrázky prodáš a jakmile budeš mít dost peněz, koupíš si ji a já ti něco přispěji.“

První odpověď v dětské mysli zakotví vzorec, nejsem schopna tolik peněz vydělat a mám omezené množství. Zde vnímám riziko, aby dítě v mysli nemělo vzorec půjčím si na to od banky.

Druhá odpověď může v dítěti zakotvit myšlenku: řeknu si a peníze dostanu. Dítě nemá vůbec tušení o hodnotě peněz a o tom,

Třetí odpověď naučí dítě trpělivosti. Je možné hračku si pořídit, ale musím počkat.

Čtvrtá odpověď řekne dítěti ano, mohu si to dovolit. Svůj talent využije k výdělku, při tom se naučí obchodovat, trpělivosti, určit cenu a mnoho dalšího.

Budujte v dětech to, že peníze jsou tvorbou jejich myšlenek, akcí, talentu, kreativity a zábavy!

Proč dávat dětem malé kapesné a hlavně za něco?

Nedávno jsem četl článek o finanční gramotnosti pro děti a o tom, jak děti bohatých lidí dostávají malé kapesné. Pod článkem byla diskuze, kde se lidé divili proč tomu tak je. To jsou takoví skrblíci? Jak to, že jim nedopřejí nejnovější iPhone, když na to mají?

Připadá mi, že žijeme v imagové době. Úspěch musí být vidět. Mami a tati kup mi to, protože to mají ostatní a já chci vypadat, že jsem úspěšný. Sice netuším na co mi to bude, ale budu „in“. Bohužel opak je pravdou. Dítě není úspěšné a finančně gramotné, pokud pro získáni dané věci nic nedělá. Naopak, má pocit, že vždycky dostane vše zadarmo – a to je nutné změnit.

Co bohatí lidé?

Bohatí lidé chtějí, aby finanční gramotnost pro děti byla účinná. Chtějí aby kromě radosti z pořízení nové věci pocítily ještě hrdost, motivaci, touhu nepřestat. Proto jim ukazují, že peníze mají svou hodnotu.

Chceš nejnovější iPhone? Fajn, je to možné! Co svému snu obětuješ? Co uděláš navíc, aby měl nový iPhone pro tebe skutečnou hodnotu? V tu dobu si dítě rozmyslí, jestli iPhone chce nebo potřebuje. Kdo není ochoten snu něco obětovat, ten ho nepotřebuje, jen chce.

Malým kapesným docílíte, že se děti naučí spořit a nebudou si v životě žít nad své poměry. To znamená, když si budou chtít něco koupit, našetří si na to nebo si na danou věc vydělá. Nepůjde do banky a půjčí si peníze. Dětem ukázat, že když peníze někde uloží, peníze jim budou vydělávat a ony si mohou pořídit věci z výnosu. Tomu se říká finanční gramotnost pro děti.

Když je naučíte, že ušetřené peníze nemusí spotřebovat (sníst či utratit), ale mohou je „zasadit“ a v budoucnu sklidit peněz mnohem víc, budete hrdí neboť zjistíte, že finanční gramotnost pro děti funguje.

Nejdůležitější na závěr

Ovšem správnou finanční gramotnost pro děti nedocílíte pouze s instrukcemi jak je učit, ale musíte jít dětem příkladem. K čemu jim bude obecné vzdělání, když o víkendu vy jako rodič jdete do obchodu a na úvěr si pořídíte notebook nebo dovolenou. Děti tyto vzorce vnímají a je velká pravděpodobnost, že si je osvojí. To je špatná cesta.

Chcete se poradit?

Nevíte si rady a chcete znát odborný názor - napište si o nezávaznou konzultaci.