Kdy dorazí finanční krize a skončí hospodářský cyklus? Jak se na to připravit?

Již několik týdnů intenzivněji sleduji dění na kapitálovém trhu a sleduji také růstový hospodářský cyklus, který se drží nezvykle dlouhou dobu. Finanční krize se blíží a jako jeden z mála lidí vám přináším informace, které všichni hledají: Kdy vypukne další finanční krize? Kdy skončí růstový hospodářský cyklus? Jak se na krizi připravit?

Asi správně tušíte, že datum a přesný čas vám neřeknu, ale ukáži vám můj pohled na všelijaké prohlášení analytiků, kteří se předhánějí v tom, kdo vymyslí nejkatastrofálnější scénář. A hlavně vám řeknu jak se na krizi připravit, co je klíčové a jak vypadá stabilní investiční portfolio.

 

 

Kdy skončí růstový hospodářský cyklus?

Asi vás zklamu, ale datum ode mě opravdu nedostanete. Může to být letos, příští rok, možná v následující dekádě. A upřímně řečeno je mi jedno, kdy krize nastane. Pro mě je důležitější mít strategii, která mi říká, jak se na finanční krizi připravit a co dělat v době krize. Jedno je ale jasné: ten kdo úspěšně předpoví propad trhů, bude vynášen do nebes a bude na nějakou dobu mediální hvězdou. Jeho předpovědi na nějaký čas budou mít váhu.

 

Co bude spouštěčem finanční krize?

Krize jednou vypukne, to je jasné. Důvodem proč krize vypukne může být několik: třeba problémy financování států nebo z důvodu obchodních válek. A asi vás překvapím, ale ani tuto událost nesleduji. Je mi jedno co bude spouštěčem krize. Pro mě je důležité, že budou propady, které budu využívat v můj prospěch a v prospěch mých klientů. Ale věřte mi, že nebudu řešit proč se tak stalo, neboť to je druhořadé. Nepomůže mi, že budu se pídit po tom, proč krize začala. Důležité jsou propady a výsledek.

 

CHCI INVESTIČNÍ PORTFOLIO

 

Past pro domácnosti

Právě se nacházíme v době, kdy nezaměstnanost je na minimální úrovni, úvěry jsou relativně levné, v ekonomice je dostatek peněz, firmy vyrábí, lidé nakupují, ceny nemovitosti stoupají nahoru a mít vlastní bydlení je v některých městech známka bohatství (luxusu). Zkrátka, peníze se točí.

Když se bavím s lidmi ohledně cen nemovitosti, setkávám se s názorem, že cena nemovitosti bude růst do nekonečna. Neexistuje riziko propadu. A právě tady vidím velký problém.

Pokud lidé začnou mylně očekávat, že se bude ekonomice nadprůměrně dobře dařit dalších X let, může se to odrazit v jejich snížené schopnosti vnímat rizika. V takové situaci se mohou domácnosti nepřiměřeně zadlužovat protože očekávají, že budoucí růst příjmů jim umožní bez problému dluhy splácet.

V momentě, kdy ekonomika narazí na své limity a růst se zpomalí, přestanou firmy zvyšovat mzdy, domácnosti si uvědomí, že jsou zatíženi příliš velkým dluhem, se kterým si neví rady. To se následně projeví ve zvýšených ztrátách bank, které takový úvěr poskytly, a ve snížené spotřebě a investicích. Lidé přestanou nakupovat, firmy sníží výrobu, propustí lidi a hospodářský cyklus se změní.

 

Jak se připravit?

Jednoduše. Rozmyslete si, zda nákup dané věci opravdu potřebujete a zda vám daná věc bude generovat příjem a zvyšovat tak vaše cashflow. Důkladně si rozmyslete takový nákup. Nepočítejte s budoucím zvýšením mzdy, ze které takový dluh budete splácet.

Dalším způsobem je peníze neutrácet, ale odkládat. Vytvořit si účet (třeba spořící účet), kde budete pravidelně peníze odkládat a čekat na případné propady – levnější cenu akcie, levnější cenu podílového fondu (ETF fondu), levnější cenu nemovitosti atd. Zkrátka odložit dnešní drahý nákup a čekat na levnější ceny. Právě při propadech vznikají další milionáři.

A co vy? Jste ochotni nakupovat na vrcholu (draze) nebo si raději počkáte na výprodeje? Právě v době krize se pozná vyvážené a ziskové portfolio, pokud plánujete investovat, neváhejte se na mne obrátit a využijte služby INVESTIČNÍ PORTOLIO NA MÍRU.

 

Jsem nezávislý finanční poradce s téměř desetiletou praxí, kterému nikdo nediktuje co má sjednávat a v jakém rozsahu. Moji klienti očekávají relevantní, objektivní a odborné informace, proto se neustále vzdělávám, abych se udržel na vrcholu své profese. Vzhledem tomu, že spokojenost klientů je pro mě nejdůležitější, zabývám se dlouhodobým servisem - srovnávám, kontroluji, informuji, analyzuji ..., na čem se domluvíme, to platí.